Tips om een eigen webshop te beginnen

Sta je als ondernemer aan de start van het openen van je eigen webshop? Dan komt er natuurlijk veel op je af. Er moet het een en ander geregeld worden, voordat je aan de slag kunt gaan met de online verkoop van de producten. Ga hier op gerichte wijze mee aan de slag, zodat je geen belangrijke punten over het hoofd ziet. Dit zijn handige tips.

Branche en niche bepalen

Misschien heb je al heel duidelijk voor ogen welke producten je wilt verkopen. Is dat nog niet geheel het geval? Bepaal dan eerst de branche en het liefst ook de niche. Een voorbeeld: de branche kan kleding zijn, de niche kleding voor kinderen tussen de 0-4 jaar oud. Hoe specifieker je vaststelt wat je gaat verkopen, hoe gerichter je een doelgroep kunt opbouwen. En dat is sterk aan te raden, want zo kun je je richten op een specifieke doelgroep. Bezoekers van je webshop begrijpen meteen wat er verkrijgbaar is. In je marketingplan kun je een duidelijke doelgroep vaststellen. Het kan ook voor de praktische zaken van de verkoop slim zijn om een bepaalde richting aan te houden. Met bijvoorbeeld kinderkleding kun je precies de juiste doos op maat laten maken voor de verzending, en dit geldt voor nog veel meer productgroepen. Daarom is het zo verstandig om allereerst een duidelijke richting en visie te kiezen wat betreft de producten die je gaat verkopen.

Verzendproces

Het is de bedoeling om als ondernemer zoveel mogelijk producten te gaan verkopen. Zorg daarbij voor een gestroomlijnd verzendproces. Het kan zomaar zo zijn dat je veel pakketjes moet voorbereiden en opsturen: daar heb je een plan van aanpak voor nodig. Waar ga je de pakketten bijvoorbeeld inpakken? Het is verstandig om hier een ruimte voor te huren, zeker als je webshop groeit. Zorg voor een helder overzicht in de bestellingen die binnenkomen, het liefst meteen met de verzendinformatie erbij. Zo zie je niets over het hoofd en kun je de pakketten snel versturen. Het snel versturen is essentieel, want de moderne klant is niet zo geduldig als het aankomt op wachten op een pakket. Het is tegenwoordig immers de norm om een pakketje binnen zo’n 1-3 werkdagen te ontvangen: dit kun je maar beter nastreven. Of vermeld anders duidelijk dat de verzending wat langer duurt. Je hebt stevige kartonnen dozen nodig om de producten in te pakken. Denk optioneel ook aan ander verpakkingsmateriaal, van folie tot stickers.

Verkoopplatform

Voordat je de producten kunt opsturen naar je klanten, is het natuurlijk ook zaak om deze te verkopen. Hier heb je een online verkoopplatform voor nodig. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Zo is het professioneel om een eigen webshop te (laten) bouwen, wat je kunt zien als een winkel maar dan online. Je website is in dat geval het visitekaartje van je winkel. Zorg dat het er professioneel uitziet en gebruiksvriendelijk is. Van een heldere lay-out tot goede productfotografie: het telt allemaal mee. Is deze stap als startende ondernemer nog te groot, duur of ingewikkeld? Dan zijn er ook andere oplossingen voor te vinden. Denk aan verkoop via social media, zoals Facebook of Instagram. Ook zijn er externe verkoopplatforms te vinden waar je je producten op kunt verkopen. Zo hoef je niet (direct) zelf een website te bouwen, maar maak je gebruik van een ander professioneel platform. Dit kan ook de vindbaarheid van je webshop vergroten. Zeker als je de juiste zoekwoorden gebruikt, passend bij je producten. Denk aan ‘duurzaam’ of juist ‘ambachtelijk’, om maar iets te noemen. Het nadeel is echter dat je vaak een gedeelte van de winst uit je verkoop dient af te staan aan zo’n platform.

Goede klantrelatie

Het is essentieel om een goede relatie op te bouwen met je klanten. Je kunt namelijk nog zulke mooie spullen verkopen, het is belangrijker dat je klanten blij met je zijn. Een goede klantenservice draagt bij aan een uitstekende klantrelatie. Sta klaar om vragen te beantwoorden of om klanten tegemoet te komen bij klachten. Laat jezelf ook horen, op social media bijvoorbeeld. Laten (potentiële) klanten een leuke reactie achter? Reageer hier dan weer op terug, zodat je een community opbouwt. Organiseer speciale acties, door iets weg te geven of korting aan te bieden. Zo komen klanten graag bij je webshop terug: dat is enorm waardevol voor de verkoop.

Neem de tijd om de verkoop van producten op gang te brengen als startende ondernemer. Met deze basistips begin je meteen goed!