black samsung tablet display google browser on screen
Photo by PhotoMIX Company on Pexels.com

Succesvol je eigen business adverteren

Laten we even teruggaan naar het tijdperk van voor het internet. De enige plek waar je als bedrijf kon adverteren was met plakkaten, posters en in de krant. We kijken nu met nostalgie terug naar die tijd toen kranten vol stonden met grappige advertenties zoals “een pot augurken voor 15 cent” of “damesschoenen voor 13 gulden 75”. Sinds de komst van het internet zijn mensen steeds minder advertenties gaan plaatsen in de papieren kranten en is internet steeds populairder geworden.

Waar moet je beginnen?

Als ondernemer is het ook steeds ingewikkelder geworden: je weet eigenlijk niet meer zo snel waar je precies moet beginnen met adverteren. Is het plaatsen van een reclameslogan in de krant nog wel een goed idee? Of moet ik me volledig richten op de sociale media? Of is ook de sociale media niet de goede plek? Enfin, in dit artikel zullen we bespreken op welke manieren je kunt adverteren, zodat je weet waar je kunt beginnen.

De krant houdt nog stand

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ja, de krant kun je nog prima gebruiken om jouw bedrijf te promoten. Nog steeds lezen Nederlanders massaal de krant dagelijks, al zijn het er natuurlijk minder dan vroeger. Niet alleen het AD, de Telegraaf en de NRC worden veel gelezen, ook veel regionale blaadjes blijven populair. Er zijn ook lokale blaadjes waar je aan kan denken. Het voordeel van het plaatsen van een advertentie op papier in de krant is dat zo’n krant de hele dag in het huis rondslingert. Meerdere leden van het huishouden zullen de krant lezen en zo jouw advertentie zien.

Op sociale media adverteren

Een ander goed idee is om te adverteren via sociale media. Natuurlijk is het eerste waar mensen aan denken Facebook, maar Facebook is al lang niet meer het enige platform waar je succesvol reclame kan maken. Verschillende producten passen beter bij verschillende platforms. Zo verkoop je sneakers beter via Instagram en TikTok, daar is immers de jeugd te vinden. Boeken verkoop je beter bij de hoogopgeleiden op Twitter en bloemen, tuinartikelen en meubelen verkoop je beter op Facebook, waar voornamelijk de oude generatie op zit. Elk platform heeft wel een manier hoe je betaald kunt adverteren om zo meer lezers te trekken.

Adverteren in de zoekmachine

De nieuwste innovatie op het gebied van adverteren zien we in de zoekmachines. Google, bijvoorbeeld wordt vaak gebruikt als zoekmachine voor dingen die consumenten willen kopen. Met het speciaal daarvoor gemaakte programma Google Ads kun jij met jouw bedrijf een advertentie plaatsen op basis van zoektermen waarmee jij wilt dat mensen jou vinden. Uiteindelijk wil Google een betaling per klik. Het is een goede manier om niet alleen in de directe zoekmachine gevonden te worden, maar ook in Google Shopping.

Slotsom

Om kort te concluderen: eigenlijk is voor elk van de manieren om anno 2023 advertenties te plaatsen nog steeds geschikt. Voor de wat grotere ondernemingen is wellicht advertenties op Google beter, voor de kleinere en regionale bedrijfjes is de lokale en regionale krant nog steeds enorm goed.