5 onderwerpen die niet mogen missen op je contentkalender

Bij een succesvolle marketingstrategie hoort een goede contentkalender. Je wilt namelijk consistent de juiste content plaatsen, om zo je doelgroep aan te trekken en relevant te blijven. Als je soms twijfelt over je contentkalender of niet zo goed weet wat je hier in kan opnemen, zit je goed. In deze blog zetten we een paar belangrijke onderwerpen voor je op een rij waar je een hele reeks aan onderwerpen uit kunt halen voor jouw contentkalender.

Doelgroep gerichte onderwerpen

Zorg ervoor dat je bekend bent met je doelgroep. Je wilt rekening houden met de onderwerpen die voor hen wel of juist niet belangrijk zijn. Daarnaast zijn er ook verschillende platformen waar je gebruik van kunt maken, liggend aan de doelgroep die je wilt bereiken. Is je doelgroep vrouwelijk met een leeftijd van 30 tot 40 jaar? Dan is Instagram een belangrijk platform terwijl je aan TikTok misschien nog niet zoveel tijd wilt besteden. 

Vergeet het seizoen niet

Naast de doelgroep is ook het seizoen van belang, is het bijna het einde van de zomer? Dat betekent voor een doelgroep van jonge ouders dat hun kinderen weer naar school gaan. Je kunt hier op inspringen door bijvoorbeeld rugzakjes bedrukken met je logo en cadeau te doen bij een bestelling vanaf een bepaald bedrag. Hier kun je dan ook posts en blogs over schrijven, samen met een paar handige tips voor ouders. Als je je service of product op een natuurlijke manier in deze posts kunt verwerken, heb je een stukje top content. 

Veelgestelde vragen

Je kunt ook een hoop onderwerpen en posts putten uit veelgestelde vragen over jouw services en producten. Zorg ervoor dat je deze vragen verdeelt over de contentkalender zodat je kunt afwisselen tussen het beantwoorden van vragen en andere soorten content. Heb je geen idee wat voor vragen je doelgroep kan hebben over je product? Kijk dan eens in Google Analytics of type gewoon in de zoekbalk je product of service in en combineer dit met vragende woorden zoals: hoe, wat, waarom, wanneer en welke. Je krijgt dan in het dropdownscherm allerlei vragen te zien die vaak worden gesteld aan de zoekmachine. 

Geef iets weg

Je kunt met een giveaway een hoop bereiken. Door het op verschillende manieren in te zetten kun je zelf het doel bepalen. Wil je meer volgers, meer reposts, meer reacties, meer input? Dit kun je zelf bepalen en de giveaway hiernaar vormgeven. Daarnaast kun je je met een giveaway cadeaus en prijzen inzetten die ja naamsbekendheid en klandizie vergroten. Laat bijvoorbeeld mokken of rugzakken bedrukken met je naam en logo als prijs of geef kortingscodes en cadeaukaarten weg als prijs.

Je product niet opdringen

Een belangrijke vuistregel is dat je je producten niet moet opdringen. Natuurlijk wil je jouw producten en services verkopen, maar het moet niet het enige doel zijn van de content die je plaatst. Er zullen namelijk weinig mensen geïnteresseerd zijn in content die alleen gaat over het verkopen van een product of service. Natuurlijk kun je af en toe een blog of post schrijven om een specifiek product in het zonnetje te zetten, maar let erop dat je dit niet te vaak doet. Je kunt beter content plaatsen die interessant is voor je doelgroep en op een slimme manier je product of service hierin verwerken. Denk bijvoorbeeld aan ‘5 tips voor de zomer’ en zorg ervoor dat één van de tips te maken heeft met jouw product of service. Zo komt het over als een slimme suggestie, in plaats van een opdringerige advertentietekst.