Welke yoga hulpmiddelen niet mogen ontbreken tijdens een yogasessie

Welke yoga hulpmiddelen niet mogen ontbreken tijdens een yogasessie

Yoga – tegenwoordig een populaire manier van bewegen. Met alle verschillende stijlen, van kundalini of hot yoga tot vinyasa en yin, is er voor ieder wat wils en kun je practice aanpassen op jouw energieniveau van dat moment. Met de ademhaling als basis, zorg je niet alleen voor je lijf maar komt ook je hoofd tot rust.

Je yoga practice kan, afhankelijk van de stijl, zo intensief of rustig zijn als je maar wilt. Zo ben je met vinyasa constant in beweging, met de ademhaling als leiding. Met power yoga bouw je spierkracht én flexibiliteit op en bij yin blijf je langer in een houding, om de diepere weefsels in je lijf te stretchen en meer tot ontspanning te komen. Er zijn nog veel meer stijlen die je kunt uitproberen, zoals yoga nidra, kundalini yoga of ashtanga yoga. Afhankelijk van welke yogastijl je gaat beoefenen, heb je verschillende hulpmiddelen die jou het beste ondersteunen. Toch is er een aantal dingen dat je niet kunt missen wanneer je yoga doet.

Een goede yogamat

Het meest belangrijke basis item voor je practice is je yogamat. Zeker als je veel yoga gaat doen, is een mat van goede kwaliteit van belang. Deze zal dan veel minder snel slijten. Wat is er belangrijk bij het kiezen van een goede yogamat? Als je veel beweegt, zoals bij dynamische yogastijlen, dan is het beste om te kiezen voor een mat met een goede antislip-laag. Wanneer je mat te glad is, kan het zijn dat je wegglijdt en dat is niet fijn. Bij oefeningen waar je veel en lang ligt, bijvoorbeeld yin yoga, dan is het vooral belangrijk dat de mat niet te dun is. Dit kan ongemakkelijk of zelfs pijnlijk zijn voor je lijf, waardoor ontspannen meer een uitdaging wordt.

Yogablokken

Een multi-inzetbare prop en daarmee een onmisbaar item is een yogablok. Je kunt een yogablok op veel verschillende manieren gebruiken en het is voor iedere yogastijl een prettig hulpmiddel om erbij te hebben. Start bijvoorbeeld je practice in kleermakerszit, op je blok. Door het verhogen van je heupen kunnen je benen makkelijker ontspannen. Tijdens beweeglijke of balansoefeningen, kan het heel fijn zijn om een extra steuntje te hebben en niet helemaal naar de grond te hoeven reiken. Wanneer je juist een yin pose doet en meer wilt kunnen ontspannen in een houding, kun je je yogablok onder andere gebruiken onder of tussen je knieën of onder je hoofd. Doordat het blok rechthoekig van vorm is, kun je deze op drie verschillende hoogtes gebruiken en je kunt er meerdere op elkaar gebruiken. Superhandig! Mocht het een te hard item zijn, is het fijn om er een yogadeken overheen te leggen voor zachtheid.

Een yogadeken

Net als het yogablok, kun je een yogadeken op verschillende manieren gebruiken. Je kunt de deken over je heen leggen of om je heen slaan om warm te blijven, bijvoorbeeld wanneer je rustige yoga-oefeningen doet of in savasana ligt, aan het einde van je practice. Door de ontspanning koel je dan namelijk snel af. Een ander voordeel van een deken is extra zachtheid, zoals over een stevig blok, zoals hierboven benoemd, of onder je knieën. Sommige lichaamsdelen vragen om meer zachtheid, doordat ze gevoeliger zijn of bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt. Als je iets van verhoging wilt, maar een blok is teveel, is een deken ook een fijne uitkomst. Je kunt deze dan oprollen of vouwen naar de gewenste dikte.

De juiste kleding

Hoewel een mooi yogapakje kan bijdragen aan je motivatie voor je yoga practice, is het vooral belangrijk dat de kleding die je draagt prettig voelt. Voor een actieve les is het bijvoorbeeld fijn om niet te veel of te warme kleding te dragen, met lekker ademende stofjes. Voor rustige yoga, zoals yin, is het juist belangrijk om genoeg aan te trekken, omdat je snel afkoelt als je lang stilligt. Trek bijvoorbeeld laagjes en extra warme sokken aan, zodat je je outfit kunt aanpassen wanneer je meer of minder actief wordt. Voor iedere yogastijl geldt: zorg dat je kleding niet te strak zit en je er lekker in kunt bewegen.

In de filosofie van yoga is het belangrijk dat je naar de mat komt, precies zoals je op dat moment bent. Met alles wat je voelt, een hoog of laag energieniveau – alles mag er zijn. Dan is het natuurlijk extra fijn dat er op die mat de juiste ondersteuning is, zodat je een goed gevoel overhoudt aan je sessie.