vrouwelijke ondernemers

8 Bekendste Vrouwelijke ondernemers van Nederland

De nieuwe lijst met de 100 meest succesvolle vrouwelijke ondernemers is er weer. Op deze prestigieuze lijst staan succesvolle en ambitieuze zakenvrouwen die een omzet maken tussen de 2 en 50 miljoen euro per jaar. De lijst van deze inspirerende vrouwen is samengesteld door TheNextWomen. Wie zijn deze vrouwen en wat voor bedrijf hebben ze?

De lijst

De lijst van TheNextWomen is opgebouwd uit de volgende categorieën: Diamant (meer dan 50 miljoen euro), Platinum (25 tot 50 miljoen euro), Goud (10 tot 25 miljoen euro),Zilver (5 tot 10 miljoen euro), Brons (2 tot 5 miljoen euro) Wij zullen in elke categorie een aantal vrouwen bespreken. Wie zijn deze power vrouwen en wat met wat voor bedrijven zijn ze groot geworden.

Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar


In de categorie Diamant staat de Nederlandse ondernemer Aukje Kuypers. Zij is een Nederlandse ondernemer en algemeen directeur van het bedrijf Kuijpers. In 2018 werd deze vrouw uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar. Het bedrijf Kuijpers is een technische dienstverlener met een omzet van 260 miljoen euro (2019) per jaar. Ook in deze lijst staat Ingrid Faber. Faber is directeur van Faber Halbertsma Group. Dit bedrijf is gespecialiseerd in pallet- en pooling services en producten. Jacquiline Futselaar staat met haar bedrijf ook in deze indrukwekkende lijst. Zij is operationeel directeur van ESTG. Dit bedrijf is een internationale groothandel voor duurzame energie.

25 tot 50 miljoen euro omzet per jaar

In deze categorie staat Elske Doets, van Doets rijzen. Ook zij is al een keer uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar, namelijk in 2017. Elske Doets verschijnt vaak in de media om te praten over onderwerpen als klimaatproblematiek, diversiteit, vrouwenquotum, het MKB, overtoerisme en de fragiele balans tussen werk en privé. Omdat ze zich erg inzet voor meer diversiteit op de werkvloer, elk talent ruim baan geven en de kracht van vrouwelijk ondernemerschap heeft ze Young Lady Business Academy opgericht. Hiermee wil ze vrouwelijk talent tot bloei laten komen en haar kennis delen met iedereen. Daarnaast zet ze zich ook in tegen klimaatverandering. Zo heeft ze bijvoorbeeld ‘diep reizen’ geïntroduceerd. Dit houdt in dat je als reiziger langer op één plek blijft, waardoor je minder gebruik hoeft te maken van het openbaar vervoer. Een échte topondernemer met een missie!

10 tot 25 miljoen euro omzet per jaar

De laatste jaren is het beroep ‘influencer’ snel in populariteit toegenomen. Influencers zijn personen die via sociale media platformen als Youtube en Instagram andere mensen beïnvloeden om bijvoorbeeld producten te kopen. Veel bedrijven maken graag gebruik van deze pioniers in stijl, omdat ze veel jonge volgers hebben. Deze influencers kunnen ontzettend groot worden en ontzettend veel volgers hebben. Een voorbeeld hiervan is de influencer Negin Mirsalehi. Deze 29 jarige influencer en ondernemer is zelfs opgemomen in de Forbes 30 under 30-list. Maar veel van deze influencers kunnen het niet alleen. Er zit daarom ook een behoorlijke markt in de marketing van deze sociale media beroemdheden. Emilie Tabor heeft hier handig op ingespeeld met haar bedrijf Influencer Marketing Agency. En dat was een goede zet! Vandaar dat zij een plekje heeft in de Gouden categorie van deze lijst.

5 tot 10 miljoen euro omzet per jaar

In de categorie Zilver staat de topondernemer Bianca van Galen van Hairpomades.com. Met deze website verkoopt ze haarproducten van verschillende merken. Ook in deze categorie staat Britta van Egmond van Egmond architecten. Van Egmond is een bureau voor architectuur, interieur en stedenbouw gevestigd in Noordwijk. Het is een echt familiebedrijf met liefde voor het vak.

2 tot 5 miljoen euro omzet per jaar

In de laatste categorie brons vinden we Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot. Zij zijn oprichters van het (sieraden) merk Anna + Nina. In 2012 besloten ze om samen zaken te gaan doen als distributeur van sieraden, die ze van over de hele wereld haalden. Als snel besloten ze om zelf sieraden te ontwerpen. Hierna volgde ook interieur spullen en kleding. Ze verkopen zowel hun eigen merken als andere merken. In Amsterdam hebben ze drie winkels, 1 atelier en hun hoofdkantoor. Naast de prachtige winkels, is er ook een goedlopende webshop.

Stijgend aantal vrouwelijke ondernemers

Als je de Quote 500 doorbladert zijn de vrouwelijke ondernemers (helaas) vaak schaars. Toch starten steeds meer vrouwen een onderneming. Cijfers uit het KVK-Handelsregister geven aan dat het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland in de afgelopen 5 jaar is gestegen van 492.342 in 2015 naar 637.303 op dit moment. Een toename van 29%. Vooral onder de 35 jaar stijgt het snel. Tussen 2015 en 2020 kwamen er zo’n 43.000 jonge vrouwelijke ondernemers bij. Een toename van 42%. Het grootste deel van nieuwe ondernemers in Nederland zijn zelfstandigen zonder personeel. In alle provincies is het aantal vrouwelijke ondernemers gestegen. De groei gaat echter het minst hard in Limburg (21% in vijf jaar tijd) en het snelst in Zuid-Holland (37% in vijf jaar tijd).

Internationale actieve ondernemers

De groep van internationale actieve ondernemers bestaat voor een kwart uit vrouwen. Zo waren er in 2018 in totaal 142 duizend van deze internationaal actieve mannelijke ondernemers, tegen 49 duizend vrouwelijke in het Nederlandse bedrijfsleven. Hoewel dit toch een behoorlijk verschil lijkt, is er de laatste jaren nauwelijks verschil in de mate waarin deze ondernemers internationaal actief zijn. In 2018 was van vrouwelijke ondernemers 14,5 procent internationaal actief, tegen 15,2 procent van de mannelijke ondernemers.