5 tips voor de inrichting van je thuiskantoor
/

5 tips voor de inrichting van je thuiskantoor

Werk je regelmatig of zelfs volledig vanuit huis? Dan is het natuurlijk slim om een mooi thuiskantoor in te richten. Hier werk je geconcentreerd aan al je werktaken! Maak er een fijne plek van, wat je op verschillende manieren kunt realiseren. Klaar voor onze tips?

Kleine artikelen

Denk allereerst aan de kleine artikelen die je nodig hebt, op dagelijkse basis tijdens je werkdagen. Er zijn verschillende kantoorartikelen om aan te denken. Printpapier en inkt om mee te printen is bijvoorbeeld handig. Schrijf je graag dingen op? Zorg dan voor een notitieboekje, en natuurlijk pennen of potloden. Of werk met post-its of andere plakkers. In mappen en ordners kun je je gebruikte documenten netjes kwijt. En zo zijn er allerlei kleine benodigdheden te vinden: ga na wat jij graag gebruikt.

Apparatuur

Met de kleine artikelen vorm je dus de basis. Hier behoren bijvoorbeeld ook stiften toe. Daarnaast heb je bij het thuiswerken verschillende apparatuur in gebruik. Denk aan een laptop of computer. Daar kun je eigenlijk niet zonder tijdens je werkdag! Gebruik daarom kwalitatieve apparatuur, waar je op kunt vertrouwen – of je het nu zelf koopt of van je werk ontvangt. Bij de tweede optie kun je vaak je wensen en voorkeuren doorgeven voor een bepaalde laptop of computer. Zorg daarnaast voor een monitor, zodat je een groter scherm hebt en niet steeds voorover gebogen hoeft te werken. Dat is immers beter voor je houding. En dan is er nog kleiner apparatuur, waaronder een toetsenbord, muis en koptelefoon. Haal het complete plaatje in huis.

Meubilair

Richt je kantoor in met comfortabel meubilair. Zo heb je een ruim bureau nodig, om aan te kunnen werken. Hier moeten onder andere je kantoorartikelen en apparaten goed op passen. Extra ruimte kan handig zijn om bijvoorbeeld spullen op te bergen. Neem plaats op een comfortabele bureaustoel, idealiter in een ergonomisch design. Op die manier ben je er zeker van dat je goed zit. Stel de stoel ook in: dit kan bij de meeste bureaustoelen. Probeer idealiter een aantal bureaustoelen uit als je hiernaar op zoek gaat. De ene stoel kun je immers comfortabel vinden, maar de andere stoel juist weer niet. Dit is een persoonlijke zoektocht. Heb je veel items om op te bergen? Plaats dan ook een ruime kast in je thuiskantoor, zoals een archiefkast. Het is een ideale oplossing om je kantoorruimte thuis netjes te houden.

Sfeer

Het is fijn als je je thuiskantoor gezellig maakt. Dit is immers jouw plekje: je mag zelf bepalen hoe het eruit komt te zien. Zet mooie planten in de ruimte neer, of hang een poster op aan de muur. Ook wandplanken kunnen een plekje krijgen, waar je weer meerdere accessoires op kwijt kunt. Een vloerkleed zorgt meteen voor een leuke styling. Maar het zit ‘m net zo goed in de details: denk aan je favoriete mok om koffie uit te drinken.

Locatie in huis

Denk tot slot na over de locatie van je thuiskantoor in huis. Idealiter richt je er een afzonderlijke kamer voor in, zoals een kamer op de bovenverdieping die niet in gebruik is. Het grote voordeel? Zo kun je in alle rust werken zonder afleiding. Een alternatief is het inrichten van het thuiskantoor in een hoek van de slaapkamer. In de woonkamer kun je tevens werken, maar realiseer je dat hier veel afleiding om je heen is. Misschien zijn er nog meer gezinsleden thuis, of raak je afgeleid door alle huishoudelijke taken die je nog om je heen ziet. Die afwas die op je staat te wachten, is immers moeilijk om te negeren. Je kunt je werkplekje mogelijk wel goed afsluiten van de verdere ruimte, met een kast bijvoorbeeld. Dat is ook al een handige oplossing.

De bovenstaande tips zorgen ervoor dat je comfortabel kunt werken vanuit huis. Neem dus zeker alle onderdelen mee: van apparatuur tot kantoorbenodigdheden en van meubilair tot sfeer. Hoe richt jij jouw thuiskantoor in?