Onderkin trainen en wegwerken: oefeningen + Tips

7 mins read

Een dubbele kin, oftewel een onderkin, kan soms best vervelend zijn om te hebben. Hoe kan je die onderkin trainen en wegwerken? We geven je de beste tips.

Onderkin

Een onderkin is vaak een indicatie van een vetophoping. Het kan zijn dat je altijd al een onderkin gehad hebt of dat deze recentelijk is ontstaan. In beide gevallen kan het best vervelend zijn. Een dubbele kin is echter niet iets waarvoor je je zou moeten schamen. Ontzettend veel mensen hebben last van een beetje vet onder de kin. Als je er echter toch wat aan wil doen, kan dat natuurlijk wel. Er zijn verschillende manieren waarop je de onderkin kan verminderen en kan wegwerken.

De oorzaak van een onderkin

Een onderkin wegwerken zonder de oorzaak van het probleem te weten is niet handig. In dat geval kan je jaren bezig blijven. Het probleem aanpakken bij de oorzaak is het beste wat je kan doen om er echt vanaf te komen.

Een onderkin wordt meestal veroorzaakt door een extra vetlaag die zich onder de kin ophoopt. We gaan er vaak vanuit dat een onderkin ontstaat als er gewichtstoename plaats vindt, maar dat is niet altijd waar. Veel mensen hebben een laagje vet onder de kin, maar lang niet iedereen is zwaarlijvig. Een onderkin kan dan ook meerdere oorzaken hebben.

Leeftijd

Een factor die altijd meespeelt als het om de huid gaat, is leeftijd. Met name de elasticiteit van de huid speelt hier een rol. Een onderkin kan ook voorkomen als je langzaam ouder wordt. De elasticiteit van de huid neemt af omdat de productie van collageen afneemt. Dat kan leiden tot een slappere huid en een kleine onderkin.

Genetische aanleg

In sommige gevallen is een onderkin ook genetisch bepaald. Sommige mensen hebben nou eenmaal meer aanleg voor een vetophoping onder de kin dan anderen. Vergelijk je eigen gezicht eens met dat van andere familieleden en kijk naar de gelijkenis. Misschien hebben zij ook een minder elastische huid of hebben ze ook last van overgewicht. Ook de hoeveelheid hormonen kan een verschil maken in de ophoping van vet.

Voeding en overgewicht

Echter in de meeste gevallen komt een onderkin wel door het gewicht. Aankomen kent vele gevolgen. Het dikker worden van het gezicht heeft ook heel vaak een onderkin tot gevolg. Een slecht eetpatroon met veel calorieën, bewerkt voedsel en ongezonde vetten, kan leiden tot gewichtstoename en dus ook een onderkin veroorzaken. Over het algemeen slaan vrouwen gemakkelijker lichaamsvet op dan mannen. Dat is biologisch bepaald omdat het vrouwelijk lichaam genoeg vetten wil opslaan voor tijdens een zwangerschap.

Houding

Dan is er ook nog de mogelijkheid dat de oorzaak ligt aan een slechte houding. Het is natuurlijk niet zo dat je een dikke nek krijgt van slecht zitten. Wel kan het zo zijn dat de spieren in je nek verslappen door een slechte houding. Daar kan je op ten duur wel een onderkin van krijgen. De spieren in je nek zijn dan niet goed aangespannen, waardoor de omliggende huid elasticiteit verliest.

Onderkin trainen met oefeningen

Natuurlijk wil je graag van je onderkin af. Het is mooier als de huid onder je kin strak is en het staat ook gezonder. Gelukkig kan je je onderkin trainen door de spieren in je gezicht en nek weer aan het werk te zetten. Daarnaast helpen deze oefeningen ook om veroudering van de huid in het gezicht tegen te gaan. Deze oefeningen zijn dus nooit mis.

  1. Kijk naar het plafond

Naar boven kijken lijkt je huid misschien alleen maar verder uit te rekken, maar het tegendeel is waar. Door naar boven te kijken, kantel je je hoofd wat naar achter. Sluit je lippen in een fluitende beweging en houd dit voor ongeveer twintig seconden vast. De spieren aan de zijkanten van je nek moeten zich nu samentrekken. Probeer deze oefening minstens tien keer te doen. Doe deze oefening één keer per dag en je zal snel resultaat zien.

2. Duck face

Net als bij het omhoog kijken, moet de duckface je helpen om de spieren in je nek te versterken. Pruil je lippen alsof je de lucht wil kussen en strek ze zover mogelijk richting het puntje van je neus. Je moet het kunnen voelen in je nekspieren, maar ze moeten niet pijnlijk aanvoelen. Houd de duckface pose ongeveer tien seconden vast en herhaal ook tien keer.

3. Bal onder je kin

Een kleine bal of tennisbal kan je ook helpen om je onderkin weg te trainen. Je gaat in een stoel zitten en zorgt ervoor dat je rug en schouders ontspannen zijn. Plaats nu het balletje onder je kin en druk met je kin gecontroleerd tegen de bal. Je gebruikt nu kracht vanuit je kaak en nek om de bal richting je borst te duwen. De spieren zullen sterker worden en de huid zal dan minder hangen.

4. Kauw kauwgom

Kauwgom kauwen helpt niet alleen tegen een slechte adem, het kan ook helpen tegen jouw onderkin. De spieren in je kin versterken dezelfde spieren die je gebruikt tijdens het kauwen van ander eten. Op die manier train je met elk stukje kauwgom de spieren in je gezicht.

5. Tong uitsteken

Dan is er ook nog optie 5: je tong uitsteken. Liever niet naar alle voorbijgangers, maar gewoon voor jezelf. Bij deze oefening open je je mond zo wijd mogelijk en steek je vervolgens je tong zo ver mogelijk uit. Klinkt raar? Ja, wel een beetje, maar dat hebben we er graag voor over!