Zo verhoog jij je expertstatus

Zo verhoog jij je expertstatus
Ondernemen

Als jij een onderneming hebt, ga ik ervan uit dat je weet wat je doet. Je weet waar je het over hebt en je kennis is enorm. Maar weten anderen dat ook? Denkt jouw omgeving gelijk aan jou als ze een vraag hebben over datgene wat jij aanbiedt? Raden ze jou ook aan bij anderen? Of is hier nog winst te behalen? Hieronder mijn tips voor het verhogen van je expertstatus en de reden waarom dit zo belangrijk is.

1. Blog met regelmaat

Het klinkt zo simpel en vanzelfsprekend, maar is het niet voor iedereen: De makkelijkste manier om jouw expertise te delen, is door te bloggen. Als je bloggen nog moeilijk vindt, lees dan dit artikel van mij eens. Het mooiste is dat je een goed blogbericht op drie manieren kunt inzetten: Als blogbericht op je site, je kunt hem in je nieuwsbrief zetten én je kunt hem delen op social media. Drie keer content, één keer schrijven! Het beste is om zeer regelmatig te bloggen, het liefst iedere week. Als je eenmaal bezig gaat, zul je zien dat je steeds meer ‘flow’ krijgt en dat inspiratie makkelijker komt.

2. Schrijf een e-book

Ik hoor veel ondernemers zeggen dat ze veel waardevolle informatie in zich hebben, die ze steeds weer vertellen. Steeds hetzelfde verhaal. Hoe zou het voor jouw klanten en voor jouw expertstatus zijn als al die informatie in een e-book te vinden was? Mensen kunnen het downloaden en nalezen als ze het kunnen gebruiken. En jouw waardevolle kennis is en blijft toegankelijk. Men zegt niet voor niets “Wie schrijft, die blijft”. Het kan, als jij dat wilt, ook zelfs tijd besparen in jouw traject met een klant. Je kunt ze vooraf al jouw e-book laten lezen, zodat je dat stuk niet meer hoeft te delen in jullie traject samen. Uiteraard ligt dat helemaal aan of dit past bij jouw werkwijze.

3. Schrijf artikelen voor veelbezochte websites

Schrijf artikelen, zoals degene die jij nu leest, voor online magazines in jouw vakgebied. Vaak heb je daar een groter bereik dan op je eigen site en met jouw nieuwsbrief. Zorg dat mensen ook makkelijk op jouw site terecht kunnen komen vanaf daar. Op jouw site kunnen ze dan meer lezen van jouw unieke kennis en wijsheid.

4. Geef webinars

Als jij op video goed bent – dat verschilt nog wel per persoon vind ik, ikzelf ben bijvoorbeeld schrijvend beter –, kun je webinars geven waarin je jouw expertise deelt. Zorg wel voor waardevolle en unieke ‘content’. Er zijn ook mensen die eerst 3 kwartier over hun ‘goeroe’s’ en hobby’s praten, dan 5 minuten praten over wat je als klant echt wil leren en dan nog een half uur een ‘upsell’ doen. Natuurlijk is het leuk als je wat over jezelf vertelt, wees vooral jezelf, maar zorg wel dat je dan een bruggetje maakt naar waar je webinar echt over gaat en ga snel verder. Praat ook niet alleen over wat jouw eigen coach zegt, maar geef er je eigen draai aan. Mensen moeten in zee willen met jou, jij hebt er niets aan als ze jou alleen willen omdat ze jouw coach niet kunnen betalen.

5. Waarom zou je jezelf neer willen zetten als expert?

De belangrijkste reden hiervoor is heel simpel: Omdat het je klanten oplevert! Hoe meer jouw naam rondzingt in kringen die voor jou van toepassing zijn, hoe meer bekendheid jij krijgt en dus ook: hoe meer klanten jij krijgt! Mijn moeder hielp ooit als natuurgeneeskundig therapeut iemand uit een rolstoel. Deze vrouw woonde in een dorp, dus al snel praatte het hele dorp over die vrouw die al jaren in een rolstoel zat en die weer liep! Binnen dat dorp en de omliggende dorpen, was mijn moeders expertstatus in korte tijd hemelhoog! Al snel had ze bijna alleen nog maar klanten uit die dorpen. Als mensen over je gaan praten – en geef toe, we kunnen niet allemaal mensen uit rolstoelen helpen – dan groeit jouw expertstatus en willen mensen met jou werken. En hoe beter jij wordt in je vak, hoe meer mensen je goed kunt helpen en hoe meer jij verdient met je onderneming.

Wat ik je nog wil meegeven

Schrik nu niet van het woord ‘expert’. Ik heb gemerkt dat sommigen dat een eng woord vinden namelijk. Als jij goed bent in je vak, veel kennis en ervaring hebt en veel mensen kunt helpen, dan ben jij gewoon een expert. Zo simpel is het! En je hoeft jezelf heus niet zo te noemen. Ik noem mezelf ook geen ‘schrijfexpert’, maar ik kan wel iets wat veel anderen moeilijk vinden en als ik daar dus anderen mee kan helpen, dan ben ik van waarde en is mijn kennis dat ook.


Geschreven door: Nadia Lievaart


Foto: bron


Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie