Werk met deze 8 tips preventief aan jouw gezondheid

Werk met deze 8 tips preventief aan jouw gezondheid
Persoonlijk

Het is weer die tijd van het jaar dat mensen nadenken over welke zorgverzekering ze willen. We staan er nooit bij stil dat het in andere landen heel anders verloopt. Dat we ons in Nederland voor alles proberen te verzekeren en dan klagen wanneer we iets zelf moeten betalen. Daarmee leggen we indirect het lot van onze gezondheid bij de zorg. Hoe zou het zijn als je meer tijd vrij zou maken om te ontdekken hoe je in het nieuwe jaar preventief aan jouw gezondheid kunt werken?

Toen ik in Nieuw-Zeeland woonde, hoefde ik niet na te denken over een zorgverzekering aan het einde van het jaar. Daar kon ik alleen kiezen tussen wel of niet verzekerd zijn. De verzekering was alleen voor ziekenhuisopnames of voor revalidatie na een ongeval. Verder moest ik alles zelf betalen. Dus eenmaal weer in Nederland koos ik voor een verzekering met lage dekking en hoog eigen risico. En ik besloot om preventief aan mijn gezondheid te werken.

Hieronder deel ik graag mijn tips hoe jij preventief aan je gezondheid kunt werken. 

1. Kennis vergroten

Vergroot je kennis over de werking van het menselijk lichaam. Wanneer je begrijpt wat er in jouw lichaam gebeurt, ga je keuzes maken die beter zijn voor je lichaam. Zo heeft stress bijvoorbeeld een negatieve invloed op je spijsvertering, bloedsuikerspiegel en slaap. En zorgt antibiotica ervoor dat ook alle goede bacteriën in je darmen worden gedood. Het nemen van probiotica herstelt dan die goede bacteriën in je darmen weer.

2. Gezond eetpatroon

Iedereen weet dat gezonde voeding beter is voor je lichaam. Het eten van drie maaltijden per dag zorgt ervoor dat de alvleesklier niet heel de dag insuline hoeft aan te maken, en dat de darmen tussen de maaltijd kunnen schoonspoelen. Groentes zijn gezonde vezels voor de darmen. En meer eiwitten en gezonde vetten eten is beter voor je hormoonhuishouding.

3. Actieve leefstijl

Bewegen is goed voor lichaam en geest. Het zorgt ervoor dat je conditie op pijl blijft en dat je je spiermassa vergroot. Meer spiermassa is beter voor je lichaam. Wanneer de spiermassa omhoog gaat, gaat het energieverbruik ook omhoog. Spieren hebben zelfs in rust energie nodig.

4. Balans tussen ontspanning en inspanning

Het is prima om hard te werken en een druk bestaan te hebben. Maar daarin is het belangrijk om een balans te vinden. Ontspanning is erg belangrijk voor een gezond lichaam en geest. Zorg ervoor dat je zo nu en dan tijd neemt om je lichaam en geest tot rust te brengen. Lees een goed boek, ga naar de sauna, maak een wandeling, doe iets wat jou blij maakt en ontspant.

5. Keuzes maken waar je gelukkig van wordt

Soms makkelijker gezegd dan gedaan: keuzes maken waar je blij van wordt. Vaak zijn we bezig met de buitenwereld en hoe anderen over ons denken. Daarmee ga je voorbij aan jezelf. Wat maakt jou gelukkig? Doe iedere dag in ieder geval 1 ding waar jij ontzettend blij van wordt.

6. Zorgen voor een goede nachtrust

Tijdens de nacht herstelt het lichaam, ordenen de hersenen de informatie en voeren zij afvalstoffen af. Best een belangrijk moment van de dag zou ik zeggen! En toch nemen veel mensen slapen niet altijd even serieus. Zorg ervoor dat je een goede nachtrust krijgt en je zult merken dat lichaam en geest fitter worden.

7. Ruimte maken voor emoties

Welke vrouw heeft ze niet, emoties? En wanneer nemen we de tijd om die emoties de vrije loop te geven? Zo nu en dan is het goed om je emoties te uiten bij iemand met wie je vertrouwd bent. Of gewoon even lekker alleen. Alleen huilen of juist heel blij zijn en dat vieren met een dansje. Geef jouw emoties een plaats in je leven.

8. Invloed van gedachten op je gezondheid

Sta jij er weleens bij stil dat gedachten een grote invloed hebben op je humeur en op je gezondheid? Begin de dag met een positieve gedachte en de dag zal beter verlopen.

 


Geschreven door: Marieke Gerhards


Foto: bron


Deel dit artikel

Volg Vrouw&Passie