Wat ik over ondernemen leerde van een animatiefilm

Wat ik over ondernemen leerde van een animatiefilm
Ondernemen

Ken je de film The Croods? Waarin een familie van oermensen in een grot leeft omdat het daar, volgens de vader, zo veilig is? Als ik kijk naar veel ondernemers, moet ik vaak aan die film denken. Ooit was er een situatie waardoor het veilig was in je grot. Je hebt er zelfs gezellig gemaakt door de jaren heen.

En soms komt er toevallig een klant in de buurt, loopt bij je binnen en neemt een zak noten voor je mee. Heel fijn, dan heb jij weer wat te eten de komende tijd. Maar, zoals ook in de film: het echte leven, speelt zich niet in die grot af, maar daarbuiten. Daarbuiten is de actie, daarbuiten is het kleurrijk, daarbuiten is een scala aan heerlijk eten dat je niet kon ontdekken in de grot.

De beperkingen van je eigen veilige holletje

Je eigen holletje, je eigen ‘comfort zone’ is veilig, maar als je alleen daar blijft, krijg je geen nieuwe klanten. Wat ik veel zie: Ondernemers blijven in hun eigen veilige kringetje hangen (de mensen uit de buurgrotten). Willen ze iets nieuws en innovatiefs opzetten, dan promoten ze dat vooral in dat kringetje, want dat hebben ze altijd zo gedaan. Maar als je iets nieuws wilt ontdekken, moet je ook wat verder uit je grot durven gaan. En buiten de grot schijnt de zon en kunnen mensen je zien. Niet alleen je eigen cirkeltje, maar ook nieuwe mensen, die misschien helemaal in zijn voor je nieuwe ideeën! Alleen willen ze je dan wel leren kennen. Je eigen kringetje kent je al, maar hoorde ook bij je oude leven of onderneming. Nieuwe mensen moet je opnieuw voor je winnen en dat betekent dat je jezelf opnieuw moet laten zien. Jezelf opnieuw kwetsbaar op zult moeten stellen. Nieuwe filmpjes op moet nemen, nieuwe blogs moet schrijven, nieuwe knalgoede nieuwsbrieven moet schrijven, waarin je jezelf, opnieuw, voorstelt.

Laat mensen opnieuw kennis met je maken

Weet je wat het is? Als jij uit de grot durft te komen en om je heen gaat kijken, zul je, net als Eep in de film, waarschijnlijk niet meer terug willen. Bovendien ben je niet meer dezelfde persoon als voorheen. Zowel je vertrouwde kringetje als je nieuwe, grotere kring, willen dus weten wie je geworden bent, of wie je aan het worden bent. Zelfs als je nog niet helemaal weet waar je naartoe gaat, kun je dit namelijk delen. Mensen denken veel te snel dat je je alleen maar zakelijk en professioneel op moet stellen, maar je nieuwe klanten zijn ook geïnteresseerd in jouw weg naar je nieuwe doel. Met hobbels en bochten, want die ervaren zij ook. Vind je het spannend? Zeg het gerust, dan herkennen mensen zich veel meer in je. Gaat het niet zoals je voor ogen had, maar denk je te weten hoe het wel gaat lukken? Deel het, het kan juist dát blogbericht zijn dat mensen aanspreekt. Weet je het juist even niet en vraag je je af wat je (nieuwe) ideale klant wil? Vraag het, mensen delen graag wat ze zouden willen zien.

Blijf jezelf

Als je het eerst goed met jezelf kunt vinden, dan heb je niemand meer nodig om je compleet te maken.

En bovenal, wees authentiek! Ik ken een aantal zeer professionele, zeer succesvolle ondernemers, die zichzelf echt laten zien. Die ook geen concessies meer doen. Je ideale klant, is namelijk iemand die jouw eigenaardigheden juist charmant vindt, of grappig, aandoenlijk, of juist ontzettend stoer.

Wat dat betreft is het net als in een relatie: Als je het eerst goed met jezelf kunt vinden, dan heb je niemand meer nodig om je compleet te maken. En dan komen de klanten die echt bij je passen, net als die partner, vanzelf.

Wil jij wel meer van jezelf laten zien, maar heb je schrijfangst, een schrijfblokkade of dyslexie? Dan kan ik je helpen. Klik hier voor mijn contactpagina. Ik help je met liefde!

Geschreven door: Nadia Lievaart
Foto: bron


Verder lezen

Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie