Waarom stilte zo belangrijk voor je gezondheid is

Waarom stilte zo belangrijk voor je gezondheid is
Bewust leven

Je hebt vast wel eens gehoord dat stilte goed voor je is en je ontspant, maar hoeveel uur per dag besteed jij daadwerkelijk aan stilte? Wist je dat stilte meer ontspant dan rustgevende muziek en dat je ziek kunt worden van te weinig stilte omdat dat allerlei stressreacties in je lichaam geeft? Veel moderne ziekten zijn stress gerelateerd. Het is daarom belangrijk om die stress tegen te gaan en de stilte in jezelf te vinden.

Teveel geluid

Tegenwoordig leven we in een wereld met constant overal geluid om ons heen en hoe dichtbevolkter de omgeving hoe meer geluid. Geluid dat door anderen wordt veroorzaakt (buren, verkeer, werkzaamheden, evenementen) en – alsof dat nog niet genoeg is – ook nog eens door onszelf. Hoeveel mensen hebben bijvoorbeeld niet dagelijks oortjes in met muziek. Teveel geluid kan echter voor overlast zorgen en een negatieve invloed op onze gezondheid hebben. Mensen die vaak geluidsoverlast ondervinden, zeggen bijvoorbeeld twee keer zo vaak een matige tot slechte gezondheid te hebben als degenen die nooit last hebben van geluidshinder. Hetzelfde geldt voor psychische problemen en slaapproblemen. Andere effecten van geluidoverlast kunnen zijn: stress; verstoring van sociaal gedrag (agressiviteit, protest); hart- en vaatziekten door verhoging van de bloeddruk bij hogere geluidniveaus, acute hartinfarcten (naar schatting jaarlijks 21 tot 150 door langdurige blootstelling aan hoge niveaus geluid van wegverkeer), gehoorschade (geluid in oortjes te hard of te dichtbij boxen staan tijdens een concert). Geluidhinder heeft ook gevolgen voor prestaties op het werk of school. Uit onderzoek blijkt dat kinderen minder goed presteren op een school dichtbij een lawaaiige weg of vliegveld. Hoe meer last mensen van geluid hebben, hoe gevoeliger ze ervoor worden en hoe groter hun psychische klachten, slechte gezondheid en slaapproblemen worden.

Steeds meer behoefte aan rust

Hoe drukker we het hebben, hoe meer we die momenten van rust en stilte nodig hebben. Vooral voor stadsbewoners is stilte het perfecte tegengif tegen de dagelijkse stress van leven in de stad. Ondanks dat gunnen de meesten zich geen tijd om op zoek te gaan naar die stilte en al helemaal niet naar de stilte in zichzelf. Misschien omdat we niet meer weten hoe superbelangrijk stilte is vanwege ons hectische bestaan. Want we moeten constant van alles. We ‘moeten’ constant bereikbaar zijn, multi-tasken, to-do lijstjes afwerken, onze e-mails en social media checken, de ene afspraak na de andere afhandelen, terwijl we eigenlijk alleen maar gewoon alleen willen ‘zijn’. We hebben steeds meer behoefte aan rust, ruimte en stilte. Aan even niks moeten. Geen baas, geen werk, geen stress, geen telefoon, agenda, partner of kinderen die ons leven bepalen. Even helemaal  niks en weg van alles en iedereen.

Stilte-uren

Mensen worden zich steeds meer bewust dat net als slapen, periodes van stilte terwijl je wakker bent, broodnodig zijn. Zelfs een paar minuten de stilte in jezelf opzoeken, zodat je even kunt ontsnappen uit en afstand kunt nemen van je gewone leven, kan al een al een groot verschil maken. Je ziet daarom ook steeds meer advertenties voor stilte retraites, stilte concerten, stilte seminars. Maar er zijn ook bedrijven die elke dag een verplicht stilte-uur hebben ingesteld met als gevolg dat de werkdruk verlaagt en de productiviteit omhoog gaat. Of moeders die een soort stilte-uur inlassen. Met kleine kinderen in huis is het voor het grootste deel van de dag allesbehalve rustig. Het is dan een verademing om even een uurtje voor jezelf te hebben om op te laden (bijvoorbeeld wanneer de baby een uurtje slaapt) om er daarna weer volledig voor het gezin te zijn. Er is zelfs een landelijk stilte-uur. Allemaal manieren om weer in contact te komen met die stilte in onszelf zodat we gewoon even kunnen ‘zijn’.

Je hogere zelf

Hoe stiller je wordt hoe dichter je komt bij die plek waar je ware of hogere zelf woont. De plek waar je in een diepere staat van bewustzijn komt.

Het lawaai en de onrust zijn alleen maar buiten onszelf. Diep binnenin onszelf daar is het altijd vredig, rustig en stil.

Maar niet alleen dat. Het is ook de plek in onszelf waar er geen tijd is, geen verleden, geen toekomst, geen problemen, alleen het huidige moment. Het is het deel van ons dat is verbonden met de goddelijke bron van alle bewustzijn. De plek waar je geest het meest open is voor nieuwe opvattingen en gedachten; waar het antwoord op al je vragen en de oplossing voor al je problemen te vinden is. Het lawaai en de onrust zijn alleen maar buiten onszelf. Diep binnenin onszelf daar is het altijd vredig, rustig en stil.

Maar wil je een meer ontspannen en gezonder leven leiden, dan zul je moeten veranderen. Het leven dat je op dit moment ervaart is gebaseerd op de gedachten en keuzes die je in je verleden hebt gemaakt. Het is duidelijk dat, om te veranderen, je nieuwe keuzes moet maken.

Je eigen innerlijke klooster

Misschien heb je ook behoefte aan stilte en een plek om je opnieuw te verbinden met jezelf, maar heb je geen tijd om naar een retraite in een mooi, oud klooster te gaan, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt ook je eigen innerlijke klooster creëren en elke dag een moment stilte inlassen om te ontspannen, los te laten, vrede te ervaren en in contact te komen met je hogere zelf. Je hebt daar geen anderen voor nodig. Je hoeft alleen maar stil te worden. Je hogere zelf communiceert elke dag met je, maar vaak neem je niet de tijd om er naar te luisteren. Die stille, zachte stem van binnen praat ook vaak niet in woorden, maar in aha momenten, ideeën of inzichten. En je kunt de antwoorden ook niet forceren, ze komen vaak op momenten wanneer je ze totaal niet verwacht of vanuit een totaal onverwachte hoek.

Hoe kan je elke dag een stilte moment inplannen

  1. Maak het een deel van je dagelijkse routine. Plan elke dag een moment van verplichte stilte. Het liefst op een vast tijdstip en geef dit moment al je aandacht.
  2. Schakel je telefoon, TV, radio, de computer uit en negeer de geluiden om je heen.
  3. Heb je kinderen, leer hen dan dat ze dit stilte moment respecteren door ook stil te zijn of stil te spelen of moedig hen aan met je mee te doen. Heb je nog nooit bijvoorbeeld een stilte-uur gehouden, laat je kind(eren) weten dat je ermee gaat beginnen. Help hen speelgoed/activiteiten te kiezen en leg hen uit hoe het stilte-uur zal gaan verlopen. Afhankelijk van de leeftijd kun je misschien een timer instellen of gebruik maken van een klok zodat ze kunnen zien wanneer het stilte uur voorbij is. Lukt het hen niet meteen een uur stil te zijn dan kun je deze gewoonte langzaam opbouwen door bijvoorbeeld te beginnen met 15 of 30 minuten. Ook zij kunnen profiteren van het uur stilte. En geef ze bijvoorbeeld een beloning om naar uit te kijken als het hen gelukt is zolang stil te zijn.
  4. Zoek een mooie en rustige plek waar je comfortabel kunt zitten. Als het kan in de natuur. Maar het kan ook gewoon op een bankje midden in de stad. Of ga bijvoorbeeld wandelen of tuinieren.
  5. Luister naar je innerlijke stilte en geniet van het moment zonder je gedachten te onderbreken met denken, evalueren, plannen, en verbeelden. Blijf in het nu.
  6. Adem diep en aandachtig.
  7. Wees aan het eind van het moment dankbaar voor de stilte die je hebt mogen ontvangen.

Geschreven door: Yvette van Boven


Foto: bron


Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie