Vijf dingen die je wél kunt bieden aan iemand die te maken heeft met angst of dwang in het gezin

Vijf dingen die je wél kunt bieden aan iemand die te maken heeft met angst of dwang in het gezin
Bewust leven

Als je in je gezin te maken hebt met angst of dwang, voel je je vaak eenzaam. De begrippen meedwangen of vermijden ken je maar al te goed, maar zijn bijna niet uit te leggen aan een ander. Daarbij speelt het schaamtegevoel een grote rol. Welke steun en hulp wil je wél van een ander krijgen?

In mijn vorige artikel heb ik op een rij gezet wat iemand, die een partner of kind heeft met angst of dwang, niet wil horen. Ik kwam makkelijk tot een top tien. Soms kan het goed zijn om je te realiseren wat je niet moet doen, maar het is fijn om te lezen wat je wél kunt doen of zeggen.

Net als voor de top tien “Wat wil je niet horen” heb ik ook deze vraag neergelegd bij een groep die dagelijks te maken heeft met angst of dwang in het gezin. Kreeg ik de eerste keer veel en verschillende reacties, deze keer bleek dat moeilijker.

Is het zo moeilijk iets goeds te zeggen?

Kunnen wij als naasten zo moeilijk zeggen wat voor hulp we willen? Of kan een ander in onze ogen het nooit goed doen? Of is het echt niet te begrijpen als je niet in die situatie zit?

Naar mijn mening is het een combinatie. Als naaste ben je zó gewend om je te focussen op die ander met angst of dwang, ben je zó gewend om te zorgen dat de sfeer in huis enigszins rustig blijft. Doordat je zelf naar de achtergrond verdwijnt, weet je niet meer zo goed waar je zelf behoefte aan hebt.

Angst en dwang is grillig, dus de hulp die we willen hebben is niet altijd duidelijk.

Het is moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander. Zeker als de persoon met angst en dwang dat niet aan de buitenwereld laat zien. Iets dat veel gebeurt.

Wat kun je wél bieden?

Omdat het fijner is om te weten wat je wél kunt doen in plaats van niet, komen hier vijf tips die jij kunt gebruiken als je iemand kent die te maken heeft met angst of dwang in het gezin.

1. Besef dat angst of dwang een stoornis is, een ziekte.

Angst- en dwangstoornissen zijn officiële aandoeningen, beschreven in de DSM (diagnostisch en statistisch handboek voor psychische stoornissen).

Iemand is geen angst of dwang, maar iemand heeft angst of dwang. Net als elke andere ziekte!

2. Een luisterend oor zonder oordeel of mening

Het is een moeilijk onderwerp om over te praten. Iemand met angst of dwang doet dingen die gek zijn in jouw ogen, maar hij of zij kan niet anders. De naaste heeft hier dag in dag uit mee te maken. Erover kunnen praten is helpend. Het maakt dat er een beetje lucht komt.

3. Wees een OEN

OEN staat voor open, eerlijk en nieuwsgierig.

Een naaste vindt het fijn als je werkelijk belangstellend bent en van daaruit vragen stelt. Het zorgt ervoor dat hij of zij zich meer begrepen voelt. Begrip geeft erkenning. Erkenning hoe zwaar het kan zijn om elke dag te leven met iemand met angst of dwang.

4. Vragen die je kunt stellen:

Hoe gaat het met jou/jullie?

Hoe is het voor jou om hier elke dag mee om te gaan?

Kunnen we je/jullie ergens mee helpen of ondersteunen?

Hoe krijgt iemand een angst- of dwangstoornis?

Hoe uit de angst of dwang zich bij je partner, zoon, dochter?

Hoe ga je er mee om in je gezin?

Belangrijk is om te weten dat angst of dwang niet zomaar over gaat en soms – hopelijk in mindere mate – aanwezig zal blijven. Dat betekent dat het ook voor de naaste aanwezig blijft. Het hoeft niet altijd onderwerp van gesprek te zijn. Juist niet. De naaste wil graag afleiding en andere onderwerpen.  Maar blijf er naar vragen, ook als het jaren duurt.

5. Maak iemand er attent op dat er hulp is voor hem/haarzelf

Er is goede therapie beschikbaar voor iemand met angst of dwang. Ook voor de naaste begint heel langzaam aandacht te komen. Deze moet niet leren omgaan met de angst of dwang van de ander, maar mag leren om een stukje eigen ruimte te maken. In liefde en zorgvuldigheid. Dat is goed voor hem of haar, en daardoor voor het hele gezin. Ook voor de persoon met angst of dwang.

Ken je iemand die te maken heeft met angst of dwang in het gezin? Vraag er eens naar, wees een OEN. De ander zal je er dankbaar voor zijn.

 


Geschreven door: Thea van Bodegraven


Foto: Stephen Bowler


Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie