Ondernemen kun je leren

Ondernemen kun je leren
Ondernemen

Al voordat ik startte als ondernemer, wist ik dat er veel bij kwam kijken. Ondernemen is namelijk een vak. En een werkwoord. Heel lang zat de overtuiging ‘Ik ben geen ondernemer’ mij in de weg. Ook als kind zei ik nooit: “Later als ik groot ben, word ik ondernemer.” En toch ben ik het geworden. Want ondernemen kun je leren.

Geen ondernemer, wel ondernemend

Dat ik die overtuiging had, was niet vreemd. Ik kwam namelijk niet uit een ondernemersfamilie. En ik was hoofdkostwinner van mijn kersverse samengestelde gezin. Financiële zekerheid was voor mij belangrijk. Ik werkte al bijna twintig jaar in vast dienstverband en genoot ook van de functies die ik had en de uitdagingen die ik kreeg. Ondernemend was ik wel degelijk, in de zin van pro-actief en altijd op zoek naar afwisseling en nieuwe kansen.

Wilde ideeën op papier

Doordat ik uit elkaar spatte van de ideeën op het gebied van schrijven, wist ik op een bepaald moment heel zeker dat ik de sprong in het diepe wilde nemen. Want zo voelde het. Ik had immers geen flauw benul wat het inhield om een eigen bedrijf te runnen, om ondernemer te zijn. Planmatig en schrijflustig als ik ben, zette ik al mijn plannen en wilde ideeën op papier. En zo werd mijn aanbod en mijn grootste passie steeds concreter.

Kamer van Koophandel

Met behulp van mijn vriend bouwde ik in twee maanden tijd mijn website. En ik prikte een datum waarop ik de wereld ging vertellen wat ik ging doen. Dat was ook de datum waarop ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel. Dit voelde zo bevrijdend en spannend tegelijk! Daar ging ik dan… de deuren van mijn eigen bedrijf openen. Financieel was het natuurlijk hartstikke onzeker, maar het lukte me om erop te vertrouwen dat het goed zou komen. Zolang ik mijn hart maar bleef volgen. Schrijvend ondernemen vanuit je hart, dát werd mijn missie!

Het vak leren

Ik schreef me in voor allerlei challenges en online trainingen van businesscoaches, werd lid van de Vrouw&Passie community, opende een zakelijke Facebookpagina, gaf pilot workshops aan vriendinnen en vroeg hen om mijn ambassadeur te zijn.

Hele logische stapjes waren dat dus. Ook als ondernemer zonder ervaring kun je deze stapjes bedenken. Mijn bedrijf ging stromen en nog steeds geniet ik iedere dag van de enorme vrijheid om alles te doen zoals ik het zelf wil. En om veel meer thuis te zijn bij mijn kinderen. Mijn werk voelt helemaal niet meer als werk. Want ik doe wat ik het liefste doe: ondernemen, leuke dingen doen!

Hoe breid ik mijn klantenkring uit?

Toch vond ik het nog niet eenvoudig om mijn klantenkring uit te breiden, om een groter bereik te krijgen. Ik wist dat ik natuurlijk niet jarenlang kon teren op mijn inner circle, de vrienden en collega’s van mijn vriendinnen, ex-werkgevers en buurtgenoten. Ik wilde een groter bereik. En daarom ging ik meer bloggen, ook via grote blogplatformen die tienduizenden volgers hebben. Gaf ik gastcolleges, webinars en gratis schrijfinspiratiesessies aan cursisten en klanten van andere ondernemers. Ook plande ik mijn nieuwsbrieven strak op iedere eerste dag van de maand. Mijn abonnees wenden hieraan en vroegen zich zorgelijk af of het wel goed met ging als ik door tijdnood een keer geen nieuwsbrief stuurde. Of als ik even offline was, met name op Facebook.

Zodoende kwam ik erachter dat het dus zo belangrijk is dat je waardevolle content biedt en veel van je laat horen. Anders ben je in no time onzichtbaar en vergeten. Niet bij je eigen vrienden natuurlijk, maar wel bij je ideale klanten.

De belangrijkste les in ondernemerschap

De belangrijkste les in ondernemerschap is voor mij dan ook geweest dat je goed plant, logisch nadenkt en collega-ondernemers ontmoet. Voor mij is dat nog veel belangrijker dan omzetdoelen formuleren, die je misschien wel verstikken, omdat je die druk voelt.

Een beetje vooruitkijken in je bedrijf, wat je je klanten te bieden hebt, is helemaal niet ingewikkeld. Dat weet je namelijk heel goed. De kunst is om je blogs, nieuwsbrieven, e-books, webinars, social media berichten, Facebookadvertenties, hierop af te stemmen. Dan laat je namelijk jezelf zien, je deelt je kennis, iedereen snapt waarvoor ze bij jou moeten zijn en dan is ondernemen veel minder ingewikkeld dan het lijkt.

Mijn kinderen zeggen inmiddels wel: “Later, word ik ondernemer.” Want ze zien hoe blij ik ervan word, hoe ik van mijn vrijheid geniet, dat ik veel bewuster leef en van mijn passie mijn beroep heb gemaakt.


Geschreven door: Marije van den Bovenkamp


Foto: Andy Roberts


Deel dit artikel

Volg Vrouw&Passie