Hooggevoeligheid: kwaliteit of last?

5 ondersteunende gouden tips

Hooggevoeligheid: kwaliteit of last?
Bewust leven

Steeds vaker wordt hooggevoeligheid als een soort excuus gebruikt. “Nee dat kan ik niet, want ik ben hooggevoelig”. In dit artikel geef ik je graag een aantal tips hoe jij jouw hooggevoeligheid kan inzetten als kwaliteit.

Gina is hooggevoelig en helder waarnemend. Ze vindt het erg lastig om op aarde aanwezig te zijn. Grote groepen mensen is een crime voor haar. Ze vertelt: “Ik pik alle emoties op en zie dat mensen iets anders bedoelen dan wat ze zeggen”. Dat maakt me verward en vermoeid me. Ik sluit me af en heb ervoor gekozen niet meer in grote groepen aanwezig te zijn”.

Het is duidelijk dat Gina haar hooggevoeligheid als een last ervaart.

1. Aanwezig zijn in je lichaam

Als jij totaal aanwezig bent in je lichaam, kan ik niet in jouw lichaam. Simpelweg omdat jij erin zit. Ook andere energieën kunnen dan niet aanhaken. Ik het geval van Gina voelt ze de emoties wel maar ze trekken door haar heen. Het is een manier van waarnemen geworden, waardoor ze weet waar de ander ‘zit’. De emoties blijven niet in haar systeem achter, waardoor ze er niet vermoeid door raakt. Hoe completer jij in je lichaam aanwezig bent, hoe minder je last hebt van vermoeidheid.

Door het waarnemen van de energie áchter de woorden, wordt het steeds gemakkelijker om te zien van waaruit iemand iets zegt. Je hebt door als iemand vanuit zijn angst of verdriet reageert. Doordat jij dat doorziet, hoeven de woorden die niet synchroon lopen, je niet meer te verwarren. Je ziet immers de onderliggende lagen.

2. Je hoeft er niets mee

Hooggevoelige mensen hebben vaak de drang om alles in harmonie te brengen. Doen uitermate hun best om conflicten te vermijden en de zoete lieve vrede te bewaren. Vaak is er sprake van misplaatste verantwoordelijkheid. Het helpt enorm als je je realiseert dat jouw hooggevoeligheid een manier van waarnemen is, zoals anderen waarnemen met hun gehoor of hun zicht. Je hoeft het verdriet van de ander niet op te lossen. Jouw grootste bijdrage is aanwezig en nabij te zijn in je licht. Op die manier kan de ander zijn eigen pad lopen, zonder dat die geconfronteerd wordt met jouw drang om er verandering in aan te brengen.

3. Verander je overtuigingen

Wat ben je allemaal gaan geloven over hooggevoeligheid. Wat heeft de social media, de media, je omgeving allemaal ingeprent? Dat wat je gelooft vormt je werkelijkheid. Als jij jezelf blijft vertellen dat het allemaal zo zwaar is, dat je het niet aankunt, dat de wereld je niet begrijpt, dan zul je inderdaad die ervaringen aantrekken. Is dat wat je wilt? Bekijk het plaatje eens vanuit een ander perspectief. Stel je zomaar eens voor dat jouw hooggevoeligheid bijdraagt aan een gelukkig, stromend, blij en vrij leven. Dat het een kwaliteit is waarmee je de wereld kunt dienen. Voel maar eens wat alleen de voorstelling daarvan al met je doet.

4. Verhoog je lichtkracht

Hoe meer je in verbinding bent met je bronenergie, jouw licht, hoe minder je je hooggevoeligheid als last zult ervaren. Niet meer je hooggevoeligheid gebruiken om maar niet in je grootsheid te gaan staan. Jij bent de kracht en niets is krachtiger dan jouw licht. Zelfs de straling van UMTC-masten niet. Ben jij eraan toe om helemaal in je licht te gaan staan? Om jouw lichtkracht uit te stralen de wereld in?  Dat betekent niet dat je de straling niet ervaart. Je neemt het waar, dat is tenslotte je kracht. Het heeft alleen geen grip meer op je en dat is het grote verschil. Hoe je dat doet? De meditatie ‘Jij als licht’ kan het je laten ervaren. Je kunt hem hier downloaden.

5. Luister naar je lichaam

Hooggevoeligheid wordt vaak fysiek als last ervaren. Het lichaam weet exact hoe het hier mee om kan gaan. Alleen de overtuigingen op wat kan en wat ‘normaal’ is,  houdt ons tegen om de wijsheid van het lichaam te volgen. Kijk maar naar kinderen in de klas die continu zitten te wiebelen of te freaken. Er komen zoveel impulsen binnen dat het lichaam het er letterlijk uit beweegt.

Wat gebeurt er met jou als je naar de wijsheid van je lichaam luistert? Gaat het trillen, bewegen, schudden, wil het rennen, huppelen of naar buiten toe. En geef je daar gehoor aan of druk je het onder de mat en ga je gewoon weer door waar je mee bezig was. Wees eens lief voor jezelf en je lijf. Luister naar de wijsheid van je lichaam.

Bonustip

Stop met het misbruiken van je kwaliteit. Onderzoek eens in jezelf wat er zo spannend is dat je het niet aan durft te gaan. Waar schuif jij je hooggevoeligheid er tussen om jezelf te beschermen? In het contact met het licht dat je bent, kun je ervaren dat dát jouw veiligheid is. Dat je jouw excuus echt niet nodig hebt.

Ik wens je er heel veel succes mee.


Geschreven door: Marion Mol-van Schagen


Foto: bron


Deel dit artikel

Volg Vrouw&Passie