Hoe kom ik in de gedachten van mijn klant?

Hoe kom ik in de gedachten van mijn klant?
Ondernemen

Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw toekomstige klant aan jou denkt zodra hij jouw product of dienst nodig heeft? We noemen dat de ‘top-of-mind’ status. Je hebt een probleem of je bent naar iets op zoek en meteen schiet je een bedrijf of naam te binnen waar je dat kan halen of kopen.

Wauw! Dat wil jij ook!

Zodra je iets gaat zoeken op internet, denk je meteen Google. Het is zelfs een werkwoord geworden. Ook in het klein kan je een top-of-mind status bereiken. Zodra ik bijvoorbeeld de stijve spieren voel in mijn nek, denk ik aan Marian en haar massagepraktijk: “Snel weer een afspraak maken.”

Eén van de weinige

Een top-of-mind status kan je hebben omdat jij één van de weinige bent die iets aanbied. Denk bijvoorbeeld aan je huisarts. Zodra je wat lichamelijk ongemak voelt, komt die bij je naar boven, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat je tevreden bent met de persoon in kwestie of het bedrijf dat bovenkomt.

Schaarste

Soms is het aanbod zo schaars dat je het zal moeten doen met wat voor handen is. De meeste ondernemers onder ons hebben geen last van schaarste en ervaren juist een enorme concurrentie. En dat betekent dat je je best moet doen om een top-of-mind status bij je (potentiële) klanten te bewerkstelligen. Daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat je iets op kan lossen voor mensen. Een behoefte, probleem of fysiek product. Want als er geen behoefte is, gaan mensen sowieso niet over jou nadenken. Daarom wordt er in de marketing ook zo ingezet op het creëren van behoeftes waar jij eerst geen weet van had. Nu heb je ineens behoefte aan niet alleen geschoren oksels, ze moeten ook zijdezacht zijn. Je haar moet glanzen enzovoort.

Waar ben jij heel goed in?

Maar daar gaat dit stuk niet over. Wel over hoe je bij mensen in hun gedachten komt. Daarvoor is het belangrijk dat jij steeds met hetzelfde item, woord, gezicht of wat je ook maar wilt bewerkstelligen bij jouw doelgroep terecht komt. Kies voor het bereiken van een top-of-mind status dan ook iets waar jij echt heel goed in bent. Beter dan de meeste mensen. En vertel daarover. Op zo veel mogelijke manieren. Dor dat te combineren met een duidelijk en herkenbaar beeld, blijft het beter hangen in het brein van jouw klant. Zodra het heel helder is waar jij of jouw product voor staat, als mensen weten welke oplossing jij te bieden hebt en je maakt die belofte waar, is het heel makkelijker om voor jou te kiezen.

Tevreden klanten

Zodra mensen de keuze voor jou hebben gemaakt (want jij hebt top-of-mind status bereikt bij deze klant) is het belangrijk om deze klant ook in de toekomst voor jou te laten kiezen. Dat gebeurd als mensen helemaal tevreden zijn en jij de verwachting steeds waarmaakt.

Bekijk of jij nog voldoende aansluit op de behoefte van je klant of dat er een andere behoefte bij ze is gaan leven.

Er is echter altijd een kans dat mensen van een andere aanbieder horen, of een nog beter product en dat dat product of die oplossing bij mensen top-of-mind wordt wanneer ze eraan denken. Ze gaan twijfelen of ze misschien eens moeten kijken of dat nog beter is, meer resultaat geeft. Dat is goed om te weten. Want dat geeft je de mogelijkheid om voor jezelf te bekijken of jij nog voldoende aansluit op de behoefte van je klant of dat er een andere behoefte bij ze is gaan leven.

In dat laatste geval kan je niet steeds mee met die behoefte. Er is een grens waarin jij een top-of-mind status neer kan zetten. Bijvoorbeeld; als mensen op zoek zijn naar een gezond gewicht komen ze misschien bij jou uit omdat jij daarin echt een topstatus hebt. Zodra het gezonde gewicht is bereikt, ontstaat er weer een andere behoefte bij je klant. Aan die behoefte verander je niets. Dat is een natuurlijk behoefte om onszelf te verbeteren. Jouw klant wil misschien ook gaan sporten en komt op het spoor van iemand die sport en voeding combineert. En zo gebeurd het dat je eerst top-of-mind was bij deze klant en dat die positie nu is overgenomen door iemand anders. In dit geval hoef je niet te gaan twijfelen aan jezelf. Je af te vragen of je ook iets met sport moet gaan doen (anders dan dat je een samenwerking met iemand op kan zetten die enkel sport doet)

Je kan dus niet bewerkstelligen dat je altijd een top-of-mind status behoudt. Maar door op jouw expertise gebied uit te blinken zal er altijd vraag naar je zijn.

Geschreven door: Cisca Stasse
Foto: bron


Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie