Ben je het spuugzat om geleefd te worden?

Ben je het spuugzat om geleefd te worden?
Bewust leven

Een bomvolle agenda. Verplichtingen waar je denkt niet onder uit te kunnen. Het moeten voldoen aan verwachtingen. Het maakt dat je het gevoel hebt geleefd te worden. Kun en mag je nog jezelf zijn, tijd voor jezelf hebben? In dit artikel laat ik je in zes stappen zien hoe jij jezelf kunt bevrijden van deze druk.

Het begint allemaal met verwachtingen

Verwachtingen hebben of eraan willen voldoen zorgt altijd voor een afhankelijkheidsrelatie. Zodra je in de verwachting naar iemand toe zit, zit je in de strijd. Verwacht je van de ander dat die reageert zoals jij zou willen. Vaak gebeurt dat niet. Het gevoel van geleefd te worden heeft alles met die verwachtingen te maken. Hoe doorbreek je nu die ketting?

In zes stappen neem ik je mee hoe je uit het “geleefd worden” kunt stappen.

Stap 1 – Onderzoek je verwachtingen

Begin eens te onderzoeken wat voor verwachtingen jij van anderen hebt.

Als jij naar iemand haar verjaardagsfeest gaat, verwacht je die dan ook terug? Of is degene vrij om te doen wat goed voor haar is, zodat zij kan komen vanuit haar hart en niet omdat het verwacht wordt van jou. Verwacht je van de kinderen dat ze de feestdagen bij je zijn? Of mogen ze hun eigen keuze daarin maken? Hoe is het voor jou als iemand komt omdat jij het graag wilt, omdat jij het verwacht? Hoe is het als degene komt omdat zij vanuit haar hart graag bij jou wil zijn, naar jou toe wil komen? Ken je het verschil?

Als je jouw verwachtingen los kunt laten, kun je gaan ervaren dat jij – en ook de ander – iets doet vanuit onvoorwaardelijkheid. Ongeacht hoe de ander erop reageert. Jij doet gewoon jouw ding.

Stap 2 – Onderzoek de verwachtingen van anderen

Kijk eens naar de verwachtingen waarvan je denkt dat anderen die van jou hebben.

Beppies schoonmoeder is geopereerd en kan een tijdje geen boodschappen halen. Beppie voelt de verwachting naar haar toe dat zij dat moet gaan doen. Ze voelt weerstand en boosheid omdat ze dat eigenlijk niet wil. Uiteindelijk komt ze erachter dat het niet de verwachting van haar schoonmoeder is. Zij heeft het zichzelf opgelegd om op die manier het beeld van “een goede schoondochter zijn” in stand te kunnen houden tegenover de buitenwereld. Ze is in staat om dit met haar schoonmoeder te bespreken. Ze kan aangeven dat ze andere kwaliteiten heeft, die ze veel liever inzet in het welzijn van haar schoonmoeder. Kwaliteiten waar ze blij van wordt als ze die uitvoert. Blijken er zomaar heel wat andere mensen te zijn die graag de boodschappen doen.

Stap 3 – Klopt het wat ik doe?

Wat nu als iemand wel verwachtingen van je heeft? Moet je daaraan voldoen of durf je ook nee te zeggen. De vraag die ik mezelf altijd stel is: “Doe ik wat ik wil en wil ik wat ik doe?” Maak je keuze, soms is het gewoon een nee. Wat doet het met je als je niet aan verwachtingen voldoet? Ben je dan niet goed genoeg? Kost het je je kop? Tel je dan niet meer mee? En is dat werkelijk zo?

Stap 4 – Word je er blij van?

Er is natuurlijk helemaal niets mis met iets voor iemand anders te doen. Bij de vorige stap heb je al onderzocht of het klopt wat je doet. Word je er ook blij van? Gaat het moeiteloos of moet je er hard je best voor doen? Voed je de ego’s van anderen door er energie aan te spenderen? Ego’s zijn nooit tevreden, dat is een bodemloze put. Stop ermee!

Dineke zit in een slachtofferrol. Iedere keer als Tamara bij haar komt krijgt ze een stortvloed van verhalen over zich heen. Hoe de anderen Dineke van alles aan hebben gedaan. Hoe erg het wel niet is. Wat een problemen ze heeft. In eerste instantie bevestigde Tamara Dineke in haar problemen. Ze kwam er ook achter hoe moe ze altijd thuis kwam van deze bezoekjes. Alsof ze leeggezogen was. Tamara ontdekte dat wat ze ook tegen Dineke zei, dat het nooit genoeg was. Het lag altijd aan een ander. Ze zag opeens dat ze zichzelf hiermee tekort deed én ook Dineke. Ze hielp Dineke niet met deze bevestigingen.

Stap 5 – Quality time

Creëer quality time. Streep je agenda af. Tijd voor jezelf en wellicht voor jou, je partner en/of je kinderen. Ga naar buiten, speel een spelletje, pak een boek, laat je masseren. Creëer meerdere rustpunten in je week.

Stap 6 – Onderzoek je begeertes

Bekijk eens wat je allemaal meer, mooier, beter wilt hebben. Open je voor dankbaarheid voor dat wat er nu is. Stel je maar voor dat je bij iedere inademing – dankbaarheid – inademt. Omarm het moment. Als de dankbaarheid indaalt en het “meer willen hebben” wegvalt, kom je in de rust. Je hebt alles wat je nodig hebt. Het is goed zoals het is. Je hoeft jezelf niet beter voor te doen. Je bent al goed!

Geschreven door: Marion Mol-van Schagen
Foto: bron


Deel dit artikel

Jouw hulp bij doen wat je écht wilt.

Met de Vrouw&Passie Planner realiseer jij jouw verlangens. Handige werkbladen om te creëren, vieren, en je dagen en maanden te plannen. Helemaal gratis.

Volg Vrouw&Passie