9 Gewoontes van mensen met een verborgen depressie

9 Gewoontes van mensen met een verborgen depressie
Bewust leven

Volgens het CBS heeft meer dan 1 miljoen Nederlanders last van een depressie. In Amerika meer dan 14,8 miljoen. Per jaar lopen de kosten hiervoor op tot in de miljarden. Mensen die echt depressief zijn, herken je meestal wel. Ze kunnen nergens meer van genieten, zijn somber, komen bijna niet meer buiten en hebben niet de energie om nog iets te doen. Maar er zijn ook mensen depressief die dat heel goed kunnen verbergen en altijd heel vrolijk en positief zijn. Hoe herken je hen, welke tips kun je geven en met welke kleine stapjes vooruit kun je hen helpen?

1. Ze zien er niet depressief uit

Ze zien er aan de buitenkant keurig verzorgd uit. Hebben misschien een kind, een leuke baan, dragen de laatste mode, hebben hun huis netjes en komen op tijd op hun afspraken. Toch is het de schijn die bedriegt. Ze hebben een glimlach op hun gezicht, alleen is die glimlach niet echt. Ze verbergen hun werkelijke gevoelens. Niet alleen ten opzichte van vrienden of collega’s, maar ook ten opzichte van hun levenspartner of andere gezinsleden. Ze doen alsof er niks aan de hand is en zijn vrolijk en blij. Maar van binnen ziet het er heel anders uit. Ze laten dit alleen aan niemand zien. In veel gevallen gaat het dan niet om de binnenvetters, maar eerder om de ogenschijnlijk spontane, vrolijke mensen. Mensen waarvan je het niet verwacht.

Tip die je aan hen kunt geven: Stel je verwachtingen bij. Misschien zijn je verwachtingen te hoog, waardoor je jezelf steeds weer teleurstelt. Als je minder van anderen of jezelf verwacht, zul je ook minder snel teleurgesteld worden of minder het gevoel krijgen gefaald te hebben. Ben je toch teleurgesteld, schrijf dan eens op wanneer je die gevoelens kreeg en wat de oorzaak was.

2. Ze trekken zich terug uit het sociale leven

Ze doen heel erg hun best om hun depressieve gevoelens verborgen te houden en praten daarom niet over de dingen die hen écht bezig houden. Soms lichten ze een klein puntje van de sluier op en vertellen ze iemand over hun problemen. Maar de volgende dag hebben ze daar alweer spijt van. Ze gaan geen hulp vragen, want dat is een teken van zwakte. Vooral omdat ze al steeds het gevoel hebben overal in tekort te schieten.

Mensen die vroeger echt heel sociaal waren met grote groepen vrienden om hen heen, kunnen daar opeens geen zin meer in hebben. Ze hebben geen energie meer om nog gezellig te zitten doen of te praten over nietszeggende onderwerpen. Waardoor ze steeds vaker afspraken afzeggen en zich afsluiten van de rest. Ze hebben altijd wel een smoes klaar waarom ze opeens niet meer kunnen.

Tip die je kunt geven: Ga vrijwilligerswerk doen. Op deze manier kun je je aandacht even op een ander richten. Je inzetten voor een ander zal ook je eigen gevoel verbeteren.

3. Ze slapen te weinig of teveel

Slapeloze nachten kunnen leiden tot depressie, maar mensen die lijden aan depressie kunnen vaak ook niet slapen. Hierdoor zijn ze altijd moe en hebben ze geen puf om iets te ondernemen. Op bezoek gaan of vrienden ontvangen, wordt steeds meer iets waar ze enorm tegenop zien. Waardoor ze die situaties gaan ontlopen. Of ze blijven tot midden in de nacht achter de computer zitten en gaan te laat slapen, waardoor ze slaap tekort komen. De kans op stemmingsstoornissen zoals prikkelbaarheid wordt hierdoor ook groter.

Tip die je kunt geven: Ga overdag naar buiten om te wandelen of fietsen. In beweging zijn in de buitenlucht verfrist je gedachten en maakt je moe waardoor je waarschijnlijk beter zult slapen. Bovendien zorgt natuurlijk licht ervoor dat je biologische klok – die ervoor moet zorgen dat je in de loop van de avond slaperig wordt – minder ontregeld raakt. Ga ’s avonds een uur voordat je naar bed wilt iets ontspannends doen en drink bijvoorbeeld een beker warme melk met honing, waardoor je al een beetje slaperig wordt.

4. Ze zijn sneller boos of overstuur

Ze zijn vaak heel lichtgeraakt. Dingen waar een ander zich totaal niet druk om zou maken, kan er voor zorgen dat ze helemaal van slag zijn. Het lijkt alsof ze constant last hebben van een slecht humeur. Dit komt omdat ze allerlei negatieve ervaringen van vroeger in gedachten blijven herkauwen. Waardoor ze zich weer slechter gaan voelen en steeds prikkelbaarder worden naar hun omgeving. Ook wijzen ze vaak met alles wat fout is in hun leven naar de ander en maken ze de buitenwereld verantwoordelijk voor hoe zij zich voelen. Ze vragen zich dan niet af of het wel echt aan die ander ligt en niet bijvoorbeeld aan hun eigen verwachtingen.

Tip: Voel je je vreselijk boos van binnen, doe dan eens je oortjes in en luister naar mooie muziek. Dit heeft een enorm kalmerende werking op je gemoedstoestand. Het is bewezen dat muziek de stemming en het functioneren van mensen met een depressie kan verbeteren.

5. Ze hebben traumatische ervaringen uit hun verleden niet verwerkt

Door een traumatische ervaring hebben ze negatieve gedachten gekregen over hun eigen functioneren. En zijn ze zich als een mislukking gaan zien of als onbekwaam. Ook kunnen gevoelens van onzekerheid en waardeloosheid ontstaan. Ze doen net alsof ze hier allang overheen zijn, willen er niet meer over praten en proberen alles in hun eentje te verwerken en op te lossen. Maar denken er nog elke dag aan en herkauwen deze situatie iedere keer weer.

Tip die je kunt geven: Nog steeds boos op iemand? Laat het los en vergeef het die ander. Vergeven doe je niet voor die ander, maar voor jezelf. Het bevrijdt je van de negatieve last die je nog steeds met je meedraagt.

6. Ze hebben eetproblemen

Naar de buitenwereld toe lijkt het alsof ze gewoon eten, maar het smaakt hen niet meer. En thuis eten ze niet of bijna niet, waardoor ze afvallen en dat verbloemen ze dan weer door te zeggen dat ze aan de lijn doen. Anderen proberen hun depressieve gevoelens weg te eten. Ze eten juist heel veel snoep en junkfood, waardoor ze aankomen. Of ze eten heel ongezond omdat ze geen energie meer hebben om nog boodschappen te halen en eten te koken.

Tip die je kunt geven: Eet veel vis en verse groenten. In zalm en makreel zitten veel omega 3 vetzuren die helpen tegen depressieve gevoelens. Ook in groenten zitten veel belangrijke voedingsstoffen. Ze zorgen ervoor dat je je beter gaat voelen als je depressief bent.

7. Ze kunnen aan zelfmedicatie gaan doen

Iedereen heeft wel periodes in het leven dat het even niet zo lekker gaat. Maar mensen met een verborgen depressie herken je vaak doordat ze eerst niet rookten, alcohol dronken of drugs gebruikten, maar daar opeens mee zijn begonnen. Bijvoorbeeld door gevoelens van hopeloosheid, angst of schuldgevoel of om hun pijnlijke gedachten te verdoven. Hierdoor voelen ze zich tijdelijk wat beter. Op langere termijn zal dit zelfdestructieve gedrag de depressie echter alleen maar versterken.

Tip die je kunt geven: Neem een meer zorgzame houding aan ten opzichte van jezelf. Blijf in beweging en in contact met andere mensen. Al is het maar 5 minuten per dag. Zo voorkom je sociaal isolement en eenzaamheid. Regelmatig wat lichaamsbeweging of een gesprek met iemand anders kan je gevoel en kijk op de wereld al enorm verbeteren. Of neem eens een massage. Een massage verhoogt namelijk de ‘feel good’ chemicaliën in je hersenen, wat helpt tegen depressie.

8. Ze zijn onverschillig

Zelfverwaarlozing en het hebben van een onverschillige houding ten opzichte van jezelf zijn vaak gevolgen van depressie. Veel mensen met een verborgen depressie kijken met onrealistische verwachtingen en overmatige zelfreflectie naar hun leven. Hierdoor zien ze alleen nog maar hun tekortkomingen. Ze lijden in stilte en weten niet hoe ze hun situatie op een andere manier kunnen doorbreken.

Omdat op die manier op een gegeven moment alles zinloos, doelloos en niks meer de moeite waard lijkt te zijn, kan dat onverschilligheid tot gevolg hebben. Hierdoor doen ze niet meer wat ze vroeger juist altijd heel leuk vonden. Het boeit hen niet meer. Het lijkt alsof er niks meer leuk is in hun leven. Ze zien alleen maar het negatieve. Hierdoor worden ze steeds vermoeider, waardoor het hen op een gegeven moment zelfs niet meer lukt om gewone dingen te doen zoals douchen en boodschappen halen.

Tip die je kunt geven: Schrijf elke dag op wat er goed is in je leven en waar je dankbaar voor kunt zijn. Als je moeite doet om het leven van de zonnige kant te bekijken, kan het je helpen om gefocust te blijven op het positieve.

9. Ze zijn op zoek naar een doel in hun leven

Het hebben van een verborgen depressie is een uitnodiging om je leven opnieuw te bekijken. Ieder jaar sterven binnen Europa circa 58.000 mensen als gevolg van zelfmoord en zelf aangebrachte verwondingen. Dat zijn er meer dan door verkeersongevallen en moorden samen. De meeste zelfmoorden zijn toe te schrijven aan aandoeningen zoals depressie. Veelal als gevolg van gevoelens van zinloosheid. Het is daarom heel erg belangrijk om te stoppen met je depressieve gedachten en in plaats daarvan na te gaan denken over hoe je je leven zinvoller kan maken. In principe is het leven voor niemand zinvol, totdat je het zelf zinvol maakt.

Tip die je kunt geven: Zorg dat je een doel in je leven blijft hebben. Een reden om te leven. Al is het maar bijvoorbeeld het verzorgen van een hond of een kat die afhankelijk is van jou. Ga op zoek naar dingen die met de kleinste veranderingen het grootste verschil maken. Ook al heb je misschien nergens zin in, zorg dat je actief blijft. Doe alleen maar dingen waar je blij van wordt en die je nog veel voldoening geven. En beloon jezelf met iets leuks als iets gelukt is.


Geschreven door: Yvette van Boven


Foto: taylorbri


Deel dit artikel

Volg Vrouw&Passie